Restauratie van moderne en hedendaagse kunst:
kijkje in het beeldenrestauratieatelier van het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Aanmelden voor de lezing is niet meer mogelijk. De lezing is volgeboekt. 
Op donderdag 20 februari organiseert Atelier 78 een lezing. De lezing is voor zowel leden als niet leden. De kosten zijn € 2,50 voor leden en
€ 5,- voor niet leden
.

De lezing wordt verzorgd door Rebecca Timmermans. Zij is vanaf 2003 werkzaam als beeldenrestaurator in het restauratieatelier van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zij heeft Kunstgeschiedenis & Archeologie gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en vervolgens een vijfjarige postacademische opleiding tot Restaurator Moderne Kunst gevolgd in Maastricht (Stichting Restauratie Atelier Limburg).

Wat komt er allemaal kijken bij de restauratie en conservering van moderne kunst in tegenstelling tot de meer traditionele kunst? In tegenstelling tot de traditionele kunst, is het materiaalgebruik veel meer diverse. Wat moet een restaurator met voedsel of bijenwas dat in een sculptuur is verwerkt en dreigt te vergaan?

Bovendien is een betekenis van een modern object veel moeilijker te definiëren dan bijvoorbeeld een landschapje uit 1680. Daarnaast kent de ene kunstenaar een andere waarde toe aan zijn materiaal dan de andere. Een kras op een werk van Donald Judd is niet hetzelfde als een kras op een object van Carl Andre.

Verschillende aspecten die het beroep van de moderne kunstrestaurator zo fascinerend maken, zullen aan bod komen. Complexe constructies en installaties kunnen bijzondere uitdagingen zijn voor gebruik, opslag, transport en expositie. Aan de hand van interessante casestudies, zoals een grootschalige restauratie van The Beanery uit 1965 van Edward Kienholz (1927-1994) en een conserverende behandeling van een werk bestaande uit kunststof gaas, bijenwas en neon van Mario Merz (1925-2003) zullen bovenstaande aspecten worden belicht.

Afbeelding1Microscopisch onderzoek van kunstwerk van J.R. Soto. Foto: SMA


Afbeelding2Detail van The Beanery (1965) van Edward Kienholz tijdens restauratie. Foto: SMA